SHIMANO STEPS E8000 - PRVÁ JAZDA

28. február 2017

Dnes sme na prezentácii na Malorke mali prvýkrát možnosť poriadne otestovať nový elektromotor od Shimana - STEPS E8000. Jazdili sme totiž na úplne novom a revolučnom modeli od nemeckého FOCUSu a to modeli JAM2 Plus Pro.

Najprv zhrnutie základných predností systému na papieri:
Shimano STEPS E8000 je najnovší hráč na poli elektropohonov, dubutujúci práve v sezóne 2017. Očakávania sú a budú aj preto veľké. Shimano deklaruje, že jeho najnovší elektromotor je najmenší, najľahší - s váhou cca 2,7kg je takmer o 1 kg ľahší ako aktuálne motory od f. BOSCH (s váhou tesne pod 4 kg).
Motor ma kompaktný dizajn, čo prináša vyriešenie tradičných problémov celoodpružených ebikov s inými motormi: výrazné skrátenie zadnej stavby a tým lepšiu ovládateľosť a hravosť a miesto pre najlepšie umiestnenie pivota zadnej stavby (totožné ako pri klasickyćh dobre vyriešených fullíkoch).
Ďaľším výrazným plusom je Q faktor(= vzdialenosť-šírka vonkajších koncov kľúk) 175mm, ktrý je totožný ako pri klasických kľukách Shimano XT. Doteraz používané systémy mali/majú Q-faktor výrazne väčší.
Prevodník má bežnú veľkosť a eliminuje tak nevýhodu malého prevodníka (napr. BOSCH), ktorý pri zanesení blatom spôsoboval problémy.
Shimano tiež uvádza že STEPS 8000 je tichý, citlivý a od začiatku navrhovaný čiste MTB pohon.

Jedna z prvých plánovaných vecí po usadnutí na ebike bolo - vyskúšať si to najprv bez motora(!) a zistiť či a aký odpor vypnutý motor produkuje. Na našu obrovskú radosť  a na rozdiel od zabehnutej konkurencie je odpor pocitovo žiadny. To znamená, že ebike je plne použiteľný ako klasický bike aj bez zapnutého motora alebo v prípade vybitia batérie a jazdec vie pohodovo došľapať domov.
Ovládanie motora je veľmi intuitívne a veľmi "Shimano", t.z. že každý, kto pozná Shimano ihneď bude vedieť ako má motor zapnúť a prepínať medzi režimami. K ovládaniu sa používajú rovnaké páčky ako na klasickom Shimano radení, umiestnené na ľavej strane riadítok. Ovládanie môže byť personalizované jazdcom, napr. každú zmenu režimu môže sprevádzať pípnutie. Toto a množstvo iných parametrov si jazdec dokáže nakonfigurovať aj cez aplikáciu E-Tube.
Na jazdenom bicykli FOCUS JAM2 PLUS PRO sme mali možnosť vyskúšať kompatibiliu a integráciu s elektronickým radením Di2 a musíme povedať, že sme si na to radi a rýchlo zvykli:-). Spojenie elektromotora a elektronického radenia je čerešničou na torte, ktorú neponúka žiaden iný výrobca elekktropohonov. Motor je perfektne zladený s radením (radenie na pravej strane riadítok). Najviac sa nám páči možnosť bezproblémového radenia aj pod plný výkonom. Motor "vie" aký stupeň je zaradený a jazda sa nám zdala ešte plynulejšia. Malý združený farebný displej (dobre známy práve užívateľom Di2 na cestných bicykloch) ukazuje aj údaje z elektromotora (režim), základné parametre (rýchlosť, dojazd,stav batérie...) a aj zaradený prevodový stupeň. Genialita tohto riešenia je v malom dizajne a jasnej čiateľnosti displeja. Displej je dobre viditeľný v každom počasí a chránený voči akémukoľvek poškodeniu.
Shimano (a FOCUS) veci domysleli do detailov. Systém Di2 funguje aj pri vybitej batérii, pretože "vybitá" batéria znamená ešte 20% rezervu práve pre potreby elektronického radenia, takže a vám nikdy nestane, že by radenie nefungovalo.
FOCUS JAM2 ako jediný celodproužený ebike so systémom Shimano STEP E8000 v sezóne 2017 na základe exkluzívnej spolupráce a dohody s FOCUSom využíva v ráme plne integrovanú-neviditeľnú batériu s kapacitou 378 Wh. Navyše si jazdec môže pripnúť ďaľśiu batériu s rovnakou kapacitou a dosiahnuť tak neprekonateľných 756 Wh. My sme jadzili 2 dni iba s integrovanou batériou a ani raz sme batériu plne nevyčerpali.
Pri pohľade zo sedadla k stredovému uloženiu, človek ani nechce veriť, že tam má elektromotor. Shimanu sa naozaj podarilo urobiť celý systém veľmi kompaktne, takmer nič netrčí z rámu. Po jazde na JAM2 môžme potvrdiť, že aj vďaka tomu má bicykel krátku zadnú stavbu a jazda na ňom je veľmi zábavná. Vďaka kompaktnosti je aj systém zadného pruženia F.O.L.D. bez kompromisov a funguje rovnako ako pri klasickom bicykli.
Motor je dokonale vyladený a extrémne rýchly = citlivý, jazdec takmer nevníma bod kedy motor začína zaberať alebo sa vypne. Systém dávkuje výkon oveľa citlivejšie a jemnejšie ako napr. BOSCH, tiež vypnutie pomoci prebieha výrazne rýchejšie. Dokonca aj v najsilnejšom režime BOOST je dávkovanie ľahko kontrolovateľné aj v technických pasážach. Zároveň však nedosahuje ten (pre niekoho vítaný) "kopanec" do zadku smerom do kopca, na kt. sme pri BOSCH motoroch zvyknutí. Celkový pocit jazdy so STEPS E8000 je veľmi prirodzený a to považujeme za podstatnú výhodu.
Nízky hluk - zatiaľ najtichší na akom sme jazdili. Nie je úplne nehlučný ale jazdec motor takmer nevníma.
Shimano STEPS má tabuľkovo nižší krútiaci moment oproti BOSCHu, no my sme pri jazdách nepociťovali žiadne rozdiely. Jazdili sme aj vo výraznejších stúpaniach, vo všetkých 3 režimoch a výkon nám nechýbal.
Veľa ľudí sa pýta na výkon, čisla. Myslíme si, že v reálnom svete a jazdení nemá 99% jazdcov šancu pocítiť rozdiely vo výkone. Podľa nás (a pravdepodobne aj podľa Shimana) jazda nie je o výkone ale skôr o spôsobe či skôr citlivosti s akou motor pracuje a nechá jazdca aby mal pocit, že bicykel plne ovláda.

Celkovo nás SHIMANO STEPS presvedčil a zanechal fantastický dojem. Je to najmä pre prirodzený pocit z pedálovania a zo zábavy kt. systém vie ponúknuť. Ergonómiou a mierou integrácie sú displej a kontrolná jednotka momentálne o úroveň vyššie od konkurencie.
Celý systém pôsobí veľmi domyslene a komplexne a zároveň jednoducho z pohľadu použitia. Od nás dostáva SHIMANO STEPS E8000 veľký palec hore! Momentálne je to náš jednoznačný favorit.

Sledujte našu stopu...

Zaregistrujte sa do Newsletra a neunikne vám žiadna novinka.